گُفتار/

در گفتگوی دکتر محمد جعفر ایرانی حقوقدان و نویسنده لرستانی با نشریه گفتار مطرح شد: مشکل لرستان سیاست نیست، بلکه سیاست زدگی و قشری گری سیاسی است

سوال: تجربه کار اجرایی و قانونگذاری و تاثیر این تجربه بر قدرت و نفوذ یک نماینده چگونه است؟

نمایندگان لرستان را نمی توان فارغ از مسئولیت های نمایندگان در کل کشور تفسیر و فرض نمود، دو وظیفه اصلی نمایندگان که تقیین و نظارت عام و خاص بر اساس نصوص صریح قانون اساسی است ماهیت کار حرکات مردم در امر قانون گذاری است، اما به دلیل شرایط خاص و نسبتا حاد اقتصادی، فرهنگی و سرمایه گذاری و اشتغال در استان، لازم است نمایندگان و منتخبین مردم در مجلس شورای اسلامی از حسن سوابق و روابط موثر و کارآمدی در سطح ملی برخوردار باشند.

خلاهای موجود و مشکلات انباشته شده استان را با یک رفتار عادی و مطالبه گری معمولی نمی توان رفع و رجوع نمود. یاد شهید رجایی رئیس جمهور اسبق ایران گرامی که در اولین حضور خود در مجمع عمومی سازمان ملل وقتی پشت تریبون قرار گرفت برای اثبات به حق بودن خود و دولت و نظام جمهوری اسلامی و نفی طاغوت و ترسیم چهره ی خشن سلطنت پهلوی کف پاهای شکنجه شده ی خود را به سوی حاضرین گرفت و آثار شکنجه ها را برای تنویر افکار عمومی و اثبات حقانیت جمهوری اسلامی بنمایش گذاشت و راه طولانی اعتمادسازی را با این حرکت طی نمود. باید زخم ها و آلام لرستان را به نمایش گذاشت، باید از ترک های دستان زارعین استان که یادآور ترک های زمین های خشک لرستان است گفت، باید نبود سرمایه گذاری بخش های دولتی و خصوصی را گوشزد کرد، باید عدم توسعه را فریا زد،باید از همه توان و آبروی اکتسابی خود و نیروهای خدوم مایه گذاشت.

سوال: مدرک و تخصص علمی یک نماینده چه میزان بر کیفیت کار او تاثیر دارد؟

قانون گذار حداقل شرط ها را برای نمایندگی مردم امضاء نموده است، در بخش تحصیلات مدرک کارشناسی ارشد را شرط لازم تلقی نموده و البته کافی است، هر چند معتقدم کارآمدی و اثربخشی یک نماینده به تنهایی در قالب تحصیلات دانشگاهی نیست، اما داشتن تحصیلات آکادمیک نقش مفید و قابل توجهی در نگرش و توانمندسازی فرد دارد. چند سال پیش یونسکو معیارهای سرمایه گذاری را برای افراد با سواد ترسیم کرده بود: ۱- داشتن کارشناسی ارشد ۲- تسلط به اینترنت و IT 3- تسلط به یک زبان خارجی غیر از زبان مادری، داشتن این سه ویژگی نشان از باسوادی دارد نه امتیازگیری. مضاف این که در کنار سواد علمی داشتن سواد اجتماعی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

اما به دلیل نقش قانون گذاری و نظارت که عمده ترین وظایف وکلاء مجلس است، آشنایی وکیل مردم به حوزه های عمومی، حقوقی و سیاسی می تواند اثر بخشی وی را بیشتر سازد. ذهن دانش آموختگان از رشته ها آماده تر برای فهم و اجرای اصول قانونی است، البته تفکیک تخصصی بودن کمیسیون های مختلف مجلس نیز حداقل تخصص های لازم را نیاز دارد.

سوال: داشتن شناخت کافی نسبت به حوزه انتخابیه و تاثیر این شناخت بر رفع مشکلات منطقه را چطور بررسی می کنید؟

نماینده مجلس معرف منطقه و مردم آن استان است و در صورتی که شناخت کاملی از منطقه و حوزه ی انتخابیه خود نداشته باشد نمی تواند زبان گویا و ناقل خردورز آن حوزه تلقی گردد.

مضاف بر شناخت کافی از حوزه ی انتخابیه درک و شناخت حقیقی از سایر نقاط و استان ها هم می تواند در بهبود فضای حوزه انتخابیه موثر باشد. اعلام مشکلات و نیازهای حوزه انتخابیه باید در کمال عزت نفس و حفظ دیرینه و بزرگواری مردم منطقه باشد، نیازها و دردها نباید با زبان خفت و ذلت طرح گردد. بازگو کردن حوادث دردآور و عبرت آموز عاشورا باید با حریت، آزادگی، ایمان، عزت، ایستادگی و مسلمانی امام حسین (ع) و یارانش بازگو و بازنشر شود، در غیر این صورت در ارتقای عاشورا و حسین (ع) و یاران باوفایش ظلم و اجحافی عظیم روا داشته ایم. آمار دقیق منابع و توانمندی ها در حوزه های مختلف بسیار رهگشا و اثربخش است، زمینه یک تحلیل واقعی و منطبق بر واقعیت، داشتن آمار و اطلاعات دقیق و حساب شده است.

سوال: آیا انتساب نماینده گان لرستان به جناح های ملی تاثیری بر قدرت و کارایی او دارد؟

تخرب یکی از ارکان دموکراسی است و در اسلام نیز تاکیدی بر دسته بندی، گرایشات مختلف، قبایل و شعبه های نژادی، فکری و اعتقادی شده است و خداوند خود عامل این تکثر و تعدد و تشتت است. او خدای کثرت در عین وحدت است و عاملی برای توان افزایی و شناخت و معرفت نسبت به یکدیگر این منهج را طراحی نموده است.

اما آنچه مسلم است درد لرستان نبود احزاب نیست، مشکل لرستان سیاست نیست، بلکه سیاست زدگی و قشری گری سیاسی است که فقط دود دردآور آن به چشم مردم می رود. در کلان کشور دو جریان وجود دارد که از ابتدای انقلاب تا به امروز آلترناتیو احزاب بوده اند و احزاب با مشکل های حداقلی متمایل به این طیف ها ایفای نقش نموده اند.

مشکل لرستان را باید با حسن روابط در سطح کشور و جذب نظر و توجه صاحبان اندیشه و خرد و سرمایه اقتصادی مرتفع نمود نه وابستگی حزبی و گروهی که صرفا رای نماینده را یک طرفه می خواهد، و اصولادر قبال آن هیچ خدمتی رابه حوزه انتخابیه نیز روا نمی دارند. گروه های سیاسی در استان باید منافع استان را در نظر بگیرند، خط و مشی سیاسی تعریف شده داشته باشند، پایبند به اساسنامه و مرامنامه خود باشند، دموکراتیک مدیریت شوند، مخالف شیخوخیت و سیادت برخی عناصر باشند، در طول سال فعال باشند نه ایام انتخابات، فرامین حزبی را بومی سازی کنند، بپذیرند که حزب مخبر من است، توسعه کیفی را فدای توسعه کمی نکنند، دیوار بلند بی اعتمادی بین خود و عامه مردم را از بین ببرند و…

در این صورت تمایل نماینده به این چنین حزبی تماما منشا خیر خواهد بود و حزب مطالبات مردم را پی گیری خواهد کرد. در برزیل سندیکای متکدیان برزیلی نماینده در پارلمان دارند و مطالبات گدایان از طریق این نماینده پیگیری می شود. متشکل عمل کرد و مثمر ثمر بود مشروط به شرط ها و شروط ها.

سوال: رویکرد ملی یا محلی در ایفای وظایف نمایندگی را چگونه ارزیابی می کنید؟

بر اساس قانون اساسی نماینده مجلس نماینده تمام امت ایران است و پاسخگو به جامعه بزرگ ایرانی است. این مسئولیت سنگین که با سوگند به قرآن کریم تاکید می گردد بسیار حائز اهمیت و نقش وکیل مردم را پررنگ بازگو می کند.

نگرش کوچک و افق دید پائین، نتایج مهمل و دست آوردهای ضعیفی بدنبال خواهد آورد. نلسون ماندلای فقید وقتی زندان بان دریچه ی سلول او را باز می کرد می گفت: تفاوت من با تو در این است که تو با بازگشودن این دریچه سیاهی می بینی و من روشنایی… مهم افق دید است که کجا را می نگریم و چه دستاوردی را متقاضی هستیم. نگرش ملی و مطالبه گری در سطح کلان باید منتج به اجرایی محلی باشد. ملی بنگریم و محلی اجرا کنیم، رفع مشکل افراد بسیار مهم است ولی رفع مشکل جامعه مهمتر، اگر به قصد نمره ۲۰ تلاش کنیم ممکن است به نمره قابل قبولی برسیم، ولی تلاش برای دستیابی به نمره ی ۱۵ ممکن است مورد قبول هم واقع نشویم.گشایش بسیاری از مشکلات نگریستن از دایره تنگ قومیت و منطقه ای است، که باید این حصارها شکسته تا اثرات خیر آنرا مردم بپذیرند.

گفتگو از: محمد حسن شفیعیدکتر محمد جعفر ایرانی

print

اشتراک این خبر در :