Print Friendly

جودکیگفتار ما: با سلام و خسته نباشید. آقای دکتر جودکی خلاصه از رزومه ی مدیریتی و علمی و پژوهشی خود را بیان نمایید.

–  با سلام و صلوات نثار ارواح طیبه شهدا و آرزوی سلامتی و طول عمر برای رهبر معظم انقلاب و با آرزوی پایداری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سخن خود را آغاز می کنم. بنده از سال های نخستین خدمت در آموزش و پرورش به کارهای پژوهشی علاقمند بودم. در مهرماه سال ۷۲ ضمن شرکت در نخستین سمینار ارائه یافته های پژوهشی محققین آموزش و پرورش، یافته های خود را به صورت سخنرانی ارائه نمودم و تا به امروز که عضو شورای تحقیات استان و کمسیون های تخصصی این شوار هستم، در زمینه تحقیق و پژوهش فعالیت دارم. در این مدت علاوه بر مقالات متعدد علمی، سه عنوان کتاب نیز تالیف نموده ام. در طی ۲۸ سال سابقه تحربی، حدود ۱۵ سال آن در حوزه اجرا و مابقی آن را به تدریس ( ازدوره ابتدایی تا دانشگاه) اشتغال داشته ام.

گفتار ما: جنابعالی تا چه با سند تحول بنیادین آشنایی دارید در این زمینه توضیح دهید

–  معلمان همه آشنایی دارند.سند تحول بنیادین به منزله قانون اساسی برای تحولات همه جانبه و دراز مدت در نظام تعلیم و تربیت کشورمان است. در این سند نوع نگاه به معلم، دانش آموز، کتاب و مدرسه دگرگون می شود. در این نگاه معلم در قله قرار می گیرد و تفکر و تعقل، خلاقیت و نوآوری و روش ها و فناوری های جدید همه در اختیار دانش آموز است تا به مراتبی از “حیات طیبه” که هدف غایی آموزش و پرورش کشورمان است برسد. به اختصار عرض می کنم سند تحول معطوف به چشم اندازی است که در افق ۱۴۰۴ ترسیم گر ایرانی توسعه یافته با جایگاه اول در زمینه های مختلف آن هم در سطح منطقه با هویتی اسلامی- انقلابی و الهام بخش جهان اسلام همراه با تعاملی سازنده در سطح بین الملل است. سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی جزء سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری هستند که همه ما مکلف به اجرای آن هستیم.

گفتار ما:  برنامه جنابعالی به عنوان مدیر آموزش و پرورش شهرستان پلدختر، جهت پیشبرد اهداف آموزشی و پرورشی چیست؟ آیا تغییر افراد را در این زمینه دنبال می کنید یا تغییر روش ها و متدها را ؟

–  اهداف آموزش و پرورش از پیش تعیین شده اند، فقط مشی و روش مدیران ممکن است متفاوت باشد. بنده معتقدم با جابجایی و تغییر بی مورد مسئولیت افراد، راه بجایی نخواهیم برد اما اگر تغییر بر اساس شایسته سالاری باشد مانعی برای تغییر نمی بینم. ما باید  روش ها و نگرش ها را تغییر بدهیم. ما باید در معلمان مان انگیره ایجاد کنیم. باید فرقی بین معلمی که زحمت بیشتری می کشد با معلمی که صرفا وظایف شغلی را انجام می دهد قائل شویم.

گفتار ما: فرایند محوری مدنظر شماست یا نتیجه مداری؟

–  سازمان ها را معمولا به سازمان های وظیفه محور و فرایند محور تقسیم بندی می کنند. ممکن است برخی خوانندگان شما با این اصطلاحات آشنا نباشند. اجازه بفرمائید با یک مثال ساده موضوع را تبیین کنم. می گویند فردی از محلی می‏گذشت، دو نفر را دید که یکی از آنها چاله‏ای را می‏کند و فرد دیگری آن را پر می‏کند. فرد عابر پرسید این چه کاری است که شما انجام می دهید؟ یکی از آنها جواب داد: ما سه نفر هستیم که اینجا کار می‏کنیم. نفر اول چاله می‏کند، نفر دوم لوله‏گذاری می‏کند و نفر سوم هم چاله را پر می‏کند. امروز نفر دوم غایب است اما ما کار خودمان را انجام می‏دهیم! این یک فعالیت وظیفه گراست. اگر تفکر فرایند گرا حاکم باشد چنین اتفاق مضحکی نمی افتد. کارمندی که سر وقت در محل کار حاضر می شود و سر وقت هم محل کار را ترک می کند وظیفه خود را خوب انجام داده  اما اگر فعالیتش معطوف به نتیجه باشد و با دیگر افراد تعامل و هم افزایی داشته باشد آن وقت نتیجه کارش عالی است. ما باید اندیشه کنیم که چرا کار می کنیم. وقتی بنده تاکید می کنم نقشه راه در آموزش و پرورش اسناد بالادستی همچون سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی است یعنی برای رسیدن به هدف باید فرایند گرا بود. در فرایند محوری نتیجه کار مهم است نه اجزاء آن. تفاوت وظیفه و فرایند مانند تفاوت جزء وکل است. وظیفه، بخشی از کار است که معمولاً یک نفر انجام می دهد اما فرایند، گروهی از وظیفه های به هم پیوسته است که دست به دست هم می دهند و  نتیجه ای با ارزش به بار می آورند. با این توضیحاتی که داده شد بدیهی است که بنده مدیریت فرایند محور را در دستور کار خود قرار خواهم داد.

گفتار ما: مشارکت در آموزش و پرورش چگونه تعریف می کنید و چه برنامه هایی در این زمینه دارید؟

–  بنده هر نوع فعالیت که افراد به طور داوطلبانه  و میل شخصی در رابطه با مسائل آموزش و پرورش  در زمینه های مختلف مادی و معنوی انجام می دهند را مشارکت می نامم. در این رابطه فعال کردن انجمن های اولیاء و مربیان مدارس با رویکرد بومی محور کار خواهد بود.

گفتار ما: آرمان گرایی را در آموزش و پرورش شهرستان دنبال می کنید یا واقعیت نگری را ؟

–  یکی از مهم‌ترین تصمیمات مدیریتی‌، انتخاب میان آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی است. اهمیت این انتخاب از آن جهت است که سایر تصمیم‌های مدیر را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. در آرمان‌گرایی، انسان باید همواره به آرمان‌های خود پایبند باقی بماند، هر چند  مشکلاتی برای او در‌پی داشته باشد. اما در واقع‌گرایی، مطلوبیت آرمان‌ها وابسته به شرائط و امکانات است. به نظر بنده با توجه به شرایط موجود ضمن اینکه باید آرمان گرا بود، در حوزه عمل نباید واقعیت های موجود را  فراموش کرد.  ممکن است شما واقعیت ها را نادیده بگیرید، اما واقعیت ها شما را نادیده نمی گیرند و برای تان مشکل ایجاد می کنند! به نظر می رسد آرمان گرایی “حقیقت” است اما واقع گرایی “واقعیت”.

گفتار ما: نظر جنابعالی در مورد وجود انواع مدارس (تنوع مدارس دولتی ) در آموزش و پرورش چیست؟

–  این مدارس وجود دارند. ما پایبند به قوانین و مقررات هستیم.

گفتار ما: چه برنامه هایی در زمینه تحول آموزشی و اموری مانند اقدام پژوهی و درس پژوهی دارید؟

–  سوال شما پاسخ مفصلی می طلبد اما به اختصار عرض می کنم مشی و روش ما در زمینه بهبود وضع موجود برنامه محوری، پژوهش مداری و اخلاق گرایی خواهد بود که در این میان اخلاق هیچگاه تعطیل نمی شود. به برنامه هایی مانند درس پژوهی، اقدام پژوهی، جشنواره خوارزمی، جشنواره جابر و مواردی از این دست  توجه خاص خواهیم داشت. برای بهبود کیفیت آموزشی مدارس، گروه های آموزشی را محور کار قرار خواهیم داد و ان شاالله به زودی پژوهش سرای دانش آموزی را فعال و کانون امور پژوهشی دانش آموزان شهرستان قرار خواهیم داد.

 گفتار ما: چه توصیه هایی برای همکاران فرهنگی شهر پلدختر دارید؟

– بدون تعارف عرض می کنم همکاران گرانقدرم آنقدر بزرگوار هستند که نیازی به توصیه اینجانب ندارند. اما در حد پیشنهاد آن هم خطاب به جوان ترها عرض می کنم “سند تحول بنیادین” نقشه راه ماست نه “سیاست زدگی”. برای یکایک همکاران گرانقدرم آرزوی توفیق بیش از پیش دارم.

اشتراک این خبر در :