Print Friendly

روابط عمومی یا همان public Relations به عنوان هنر هشتم و یکی از دست آورد های قرن بیستم به دلیل داشتن جایگاه راهبردی و استراتژیک به عنوان یک سیستم مهم و غیر قابل انکار در نظام های اجتماعی نخستین بار در اتحادیه راه آهن آمریکا به کار برده شد.
«هسته اصلي تشكيل روابط عمومي به مفهوم امروزين آن در سال ۱۹۰۶ ميلادي توسط «ايوي ‌لي» خبرنگار اقتصادي در نشريات نيويورك پايه گذاري شده و اين امر نشانگر محوري بودن فعاليت‌هاي رسانه‌اي در روابط عمومي است.»
«رکس هارلو از پیش گامان روابط عمومى در جهان مى‌گوید: روابط عمومى دانشى است که به وسیله آن سازمان‌ها آگاهانه مى‌کوشند، بر مسئولیت اجتماعى خویش عمل کنند تا بتوانند، تفاهم و پشتیبانى کسانى را که براى توسعه اهمیت دارد، به دست آورند.» در عین حال در ایران نیز دکتر حمید نطقی بنیان گذار علم روابط عمومی در کشور چنین می گوید: « روابط عمومي وکيل مدافع سازمان در بيرون و مدعي العموم در داخل سازمان است.» در تعریف روابط عمومی اصطلاحات زیادی چون روابط عمومي يک حرفه و شغلي است که تعدادي از علوم را به کمک ميگيرد تا ارتباطي دو سويه را بين سازمان و مخاطب برقرار نمايد،

روابط-عمومی-1024x640

در تعریف روابط عمومی اصطلاحات زیادی چون روابط عمومي يک حرفه و شغلي است که تعدادي از علوم را به کمک مي گيرد تا ارتباطي دو سويه را بين سازمان و مخاطب برقرار نمايد، روابط عمومي به عنوان قلب تپنده سازمان ها و نهادهاست و یا به عنوان پل ارتباطی و ایفا کننده نقش مهم در تعامل، تفاهم و مشارکت سازمان با مخاطبان می باشد و…. به کار رفته است. روابط عمومی های ادارات و ارگان های دولتی بعنوان چشم بینای سازمان های مطبوع خود بوده و واضح است پویایی و نشاط آن ها موجب رشد مجموعه خواهد شد. «یکی از وظایف روابط عمومی ها ترغیب، تشویق و نفوذ در افکار عمومی می باشد که بایستی با افزايش آگاهي‌هاي عمومي جامعه و فرهنگ ‌سازي و تنوير افكار عمومي اطلاعات و مطالب صحيح درباره اداره و نهاد خود، كه دارای ارزش برای مردم ‌باشد را در اختيار مردم و مطبوعات گذاشته و متعاقب آن عقايد، نظرات و طرز تفكر مردم را براي سازمان خود روشن سازد و این خود به نوعی مدعي منافع مردم در سازمان و مدافع منافع سازمان در ميان مردم است»
ارتباط بین روابط عمومی های ادارات و رسانه ها یک ارتباط دوطرفه و دارای قرابت زيادي بوده که این فرآیند به شکل تدریجی شکل می گیرد، بطوری که روابط عمومی ها می توانند تا جایی پیش رفته که بتوانند رسانه ها را نیز مدیریت کرده و تا حدودی جامعه هدف را نیز هدایت کنند. روابط عمومی باید عملکرد و رویدادهای اداره مطبوع خود را از طریق رسانه ها به مردم معرفی و در عین حال رابط بین مردم و مدیران ارگان ها باشند که متاسفانه در برخی ارگان ها ارتباط روابط عمومی ها با رسانه ها آنچنان ضعیف می باشد که اصحاب رسانه برای گرفتن اخبار و روشن نمودن عملکرد یک اداره، برخلاف واقع بایست با مدیر آن ادره ارتباط برقرار کرده که این خود یک آسیب جدی در روابط اجتماعی و اطلاع رسانی محسوب می شود. لازمه موفقیت یک روابط عمومی ارتباط مستمر با رسانه هاست، چون رسانه متولی تنویر افکار عمومی بوده و این طور استنباط می شود که ‏ارتباط روابط عمومی ها با رسانه مي تواند نقطه قوت آنها باشد.
نداشتن مهارت های لازم و شاخص های یک مدیر روابط عمومی بعنوان یکی از نقاط ضعف برخی ارگان ها و ادارات به دلیل سوء مدیریت مدیران باعث شده امروزه شاهد ایفا کردن نقش روابط عمومی ها برخی ادارات، توسط برخی اصحاب رسانه در فضای مجازی چون سایت ها و وبلاگ های خبری و شبکه های اجتماعی باشیم که در واقع این هم یک نوع آسیب جدی به شمار رفته که نیازمند واکاوی بیشتر توسط مدیران می باشد. البته این طور هم می توان بیان کرد متاسفانه در عصر انفجار اطلاعات که به سرعت نور تبادل اطلاعات و اخبار صورت می پذیرد برخی ادارات توجه کافی به اهمیت و جایگاه خطیر و حساس روابط عمومی ها در سازمان خود نداشته و یا اساساً فاقد جایگاه سازمانی روابط عمومی می باشند و واحدی به نام روابط عمومی نداشته و اگر هم هست در حد نامی بیش نیست. با ارجاع به پایگاه مجازی ادارات، متوجه سایت های غیر فعال آنها شده و اگر انگشت شماری هم فعال هستند در واقع به روز نبوده و خبرهای آنان مربوط به هفته ها و ماه های گذشته است و دیگر هیچ ………..

SONY DSC

 

 

 

 

 

 

 

 

محمد حسن(حسام) شفیعی

اشتراک این خبر در :